V úvahu přicházejí dvě hlavní varianty silničního tahu.
Budoucí trasa plánovaného severo-jižního silničního rychlostního propojení Slovenska od dálnice D1 po Šahy, jako součást transevropské sítě, by měla vzejít ze samostatné studie proveditelnosti.
A to podle aktuální metodiky as dopravním modelem, který zohlední dálkové tranzitní vztahy a převedenou dopravu.
Odhadované náklady dvě miliardy
Podle dokumentu o investičních prioritách v přípravě a ve výstavbě silniční infrastruktury je tento záměr podle priorit na jedenáctém místě, ale není hodnocen z hlediska ekonomické návratnosti a plnění cílů.
Odhadované náklady na výstavbu úseků v plném profilu ze severu na jih o délce 150 kilometrů jsou předběžně dvě miliardy eur.
Výhodnější stavět R1 přes Horehroní
Ministr dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Jsme rodina) informoval, že od Útvaru hodnoty za peníze mají souhlas k pokračování v přípravě výstavby rychlostní silnice R1 pouze pro havarijní stav mostu v Šalkové (východní městská část Banské Bystrice), ale dále souhlas nemají.
\“To je odpověď Útvaru hodnoty za peníze, že pokud nebude jasné, kudy bude směřovat severo-jižní propojení, zda přes Martin a Kremnicu, nebo poza Donovaly na D1, tak nás nechtějí pustit do pokračování R1 více než je nezbytné,\“ řekl Doležal na sociální síti s tím, že pak by ta trasa byla jasně preferována.
\“Kdybychom postavili R1 po Slovenskou Ľupču, tak v jakékoli analýze vždy vyjde výhodnější R1 k D1 za Donovaly jako trasa přes Martinsko,\“ uvedl ministr dopravy.
Proto se podle něj nezačne stavět ani R3 přes Turiec dříve, než bude jasná odpověď ze studie, která část severo-jižního propojení Slovenska se bude realizovat.
Od Zvolena do Šiah
Na základě materiálu o investičních prioritách a plánů Národní dálniční společnosti v úvahu přicházejí dvě hlavní varianty silničního tahu.

Jde o výstavbu R1 od Ružomberka do Banské Bystrice, nebo R3 z Martina přes Turiec na Horní Nitru a dále části R2 k Žiaru nad Hronom při současné trase R1.
Ta odtud vede vedle Zvolena do Banské Bystrice. Trasa severo-jižního propojení podle záměru by od Zvolena mohla pokračovat jako R3, případně s obchvaty měst, například Krupiny do Šiah.